specialista bezpečnosti práce a požární ochrany

Doba uchování dokumentů BOZP a PO

Doba uchování (skartační lhůta) dokumentů BOZP a PO (například záznamů o úrazech, prezenčních listin školení), pokud nejsou účetními doklady nebo záznamy o údajích potřebných pro účely důchodového pojištění, není, až na níže uvedené výjimky, žádným právním předpisem stanovena. V souladu se zákonem č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě, ve znění pozdějších předpisů, je jen na zaměstnavateli, pokud se na něj zákon vztahuje, jak dlouhou lhůtu pro jejich uchování si stanoví. Po uplynutí této lhůty zajistí provedení jejich řádné skartace a poté i jejich fyzickou likvidaci.

Zaměstnavatel, na kterého se zákon nevztahuje, jakož i OSVČ, by měly postupovat obdobně. Nejsou k tomu však vázáni právním předpisem. Nesmí se však zapomínat na výjimky.

Lhůty stanovené právními a ostatními předpisy

V § 40 zákona č. 258/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je upraveno vedení evidence výkonu rizikové práce. Součástí je i stanovení doby, po kterou musí být evidence uložena od doby ukončení expozice. Základní doba je deset let. V případech práce:

  1. s chemickými karcinogeny nebo mutageny stanovenými zvláštním právním předpisem,
  2. s azbestem,
  3. v riziku fibrogenního prachu,
  4. s biologickými činiteli, které mohou vyvolat latentní onemocnění, onemocnění, která mají velmi dlouhou inkubační dobu nebo způsobují onemocnění, která se opakovaně projevují remisemi či mohou mít závažné následky,

je lhůta stanovena na čtyřicet let.

Dále výše uvedený právní předpis upravuje lhůtu uchování písemného záznamu o provedení školení a proškolení zaměstnanců, kteří vykonávají jednotlivé činnosti v rámci nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými směsmi klasifikovanými jako vysoce toxické ve smyslu § 44a odst. 3 zákona č. 258/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba je povinna jej uchovávat po dobu 3 let (§ 44a odst. 6 uvedeného zákona).

Dokumentace o provedené revizi elektrického zařízení má být uchována do příští revize stejného rozsahu, vyjma případu, jedná-li se o výchozí revizi, nebo nejsou-li odstraněny závady zjištěné ve starší revizi (uchovávat do doby jejich odstranění). Výchozí revize se uchovává po celou dobu existence zařízení (ČSN 33 1500).

Na dokumenty se mohou vztahovat i lhůty uvedené v jiných předpisech než řešících BOZP. Může se jednat například o lhůtu stanovenou pro účetní doklady (5 let) nebo o záznamy o údajích potřebných pro účely důchodového pojištění, kde je stanovena lhůta 30 let (záznamy o pracovních úrazech a o nemocech z povolání – § 35a odst. 4 zákona č. 582/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů – výtisk uložení ve mzdové účtárně).

2017-11-29

vas_nazor_6

 

Vyhledávání